Урок з природознавства.
1 клас.
Зима. Зимуючі птахи.
Мета:повторити характерні ознаки зими в неживій природі. Ознайомити з особливостями зовнішньої будови тварин та умовами їхнього життя. уявлення про зимівлю птахів, про їх пристосування до життя взимку,показати зв’язок життя птахів з неживою природою;вчити розпізнавати птахів за зовнішнім виглядом. Удосконалити вміння спостерігати за тваринами.Розвивати спостережливість,увагу,кмітливість.
Розширювати світогляд школярів.Розвивати мислення, вчити висловлювати думку в логічній послідовності.
Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин,навчити дітей доброти, відчувати радість від того ,що ділячись крихтами насінням, можна врятувати птахів від загибелі.
Обладнання : ілюстрація до теми «Зима»,сюжетні малюнки диких звірів,птахів,таблиці,опудала птахів, диск «Пори року» П.І.Чайковського,переносна дошка.
Вступна частина.
1.Організація уваги дітей
Холодно зараз в лісах і лугах,
Холодно зайчикам,лискам ,птахам.
Затишно ,тепло в класі у нас.
Друзі мої, я вітаю всіх вас!
2.Нервово-психологічна підготовка.
Сьогодні урок «Я і Україна» у нас незвичайний. Ми будемо подорожувати країною, назву якої ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі,
Поля причепурила – пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте,хто вона, бабуся чепурна?
То яка відгадка? (Зима)
Вірно. Наша мандрівка буде в холодну і снігову країну – Зима.
3.Мотивація учбової діяльності.
- мандруючи по країні Зима ми пригадаємо характерні ознаки зими, яка природа взимку, як живеться взимку звірям і птахам, як люди допомагають їм пережити люту зиму. Будемо гратися ,розповідати вірші,відгадувати загадки,слухати голоси птахів. Будемо вчитися гарно розмовляти українською мовою, робити висновки.
4.Нервово-дидактична підготовка.
- Погляньте у вікно, як гарно навкруги! Яка ж зараз пора року? (Зима)
Тож починаємо нашу подорож у країну Зима.
Тихо приходить Зима-чарівниця. Мов у казці за одну ніч будує вона срібні палаци,накриваючи снігом будинки,заковує в лід річки та озера. Дрімають рослини. І сниться їм весняне сонечко, радісний спів птахів.
Зима – величава красуня. Така засніжена і тиха.
Подорож – гра по країні «Зима».
- А ось і перша зустріч із мешканцем цієї країни. Сніговичок–Питайлик. У Сніговичка ціле відерце сніжків, але не звичайних, а із запитаннями. Треба швидко давати на них відповіді, інакше він засипле нас снігом і ми не зможемо подорожувати далі. (Вчитель кидає «сніжками» у дітей. Той хто спіймає – дає відповідь).
- Назвіть по порядку зимові місяці.
- Перший місяць зими грудень (Учень розповідає вірш про грудень).
1 учень. Змерзлим грудям скрізь і всюди
Вкрилось поле і шляхи.
Це вже грудень!- кажуть люди.
І вдягають кожухи.
У грудні випадає сніг, стає холодно, люди тепло одягаються.
2 учень. Вітер снігом б`є обличчя,
Засипає снігом дах
І ведуть між себе січу
Хуртовини у степах.
Другий місяць зими – січень. У січні багато снігу, дуже холодно, хуртовини.
3 учень. Третій місяць зветься лютий,
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.
Третій місяць зими – лютий. Лютий лютує, дуже холодно, лютує тому, що він останній місяць зими. Наближається весна.
Запитання Сніговика до класу.
Яка ж зима? (Холодна,засніжена,сувора,люта,біловолоса).
Ми відповіли на запитання Сніговика і можемо подорожувати далі.
Зустрічаємо Сніжинку. Вона чарівна,Сніжинка хоче нам показати найкрасивіше місце країни Зима – це ліс.
Бесіда на основі спостережень за явищами природи.
( розглянути сюжетний малюнок).
Яка пора року зображена?
Яке небо , сонце взимку? ( Небо холодне, сонце гріє слабо ).
Які стоять дерева? ( Засніжені).
Чим вкрита земля? (Снігом).
А якого кольору сніг ( Білого).
Який ліс зимою? (Чарівний,красивий, засніжений).
Опис диких звірів. Сюжетно-рольова гра.
Наша Сніжинка чарівна. Вона зробила так, що ми можемо побачити, хто живе у лісі зі звірів, як їм живеться взимку.
Хто це сидить під кущем ?
Загадка. Живуть у кущах, відігнати хочуть страх.
Взимку біленькі, літом сіренькі. Хто це? (Зайці).
Які вони взимку? (Білі , вони на зиму скидають сіру шубку і одягають білу, теплу. В ній легко сховатися від ворогів).
А ще що ви знаєте про зайців? ( Вони дуже боязкі, полохливі).
А як заєць зимує? ( Він викопує ямку під кущем. Там у нього дім. Вдень заєць спить, а вночі виходить погуляти та поїсти.)
А чим годується взимку? ( Обгризає кору з дерев, молоді гілочки).
Взимку зайці найближче підходять до людей, навідуються у сади, де обгризають молоді дерева. А щоб вони не робили шкоди і їм було чим поживитися , люди кладуть їм листя капусти,моркву.
Загадка. Бігають , з гілки на гілку стрибають,
Всі дерева вони знають.
Хто це? (Білка).
Де живе білка? ( на дереві у дуплі).
Яка вона? (Вірш : Мене добре зігріва
Моя шубка хутрова.
І тому зимові дні
Мені зовсім не страшні.
Чим вона годується взимку? ( З осені носить у дупло горішки, сушить гриби та ягоди).
Кого ми ще зустріли у лісі? (Хитру лисичку,сірого вовка).
Де вони живуть зимою? (У вовка та лисиці є теплі норки, куди вони ховаються від холоду).
Яка шерсть у лисиці? ( Густа, тепла шубка, взимку сірувата. Хутро стало пухнастим,щоб не змерзнути).
Чим годується лисиця? ( По запаху знаходить під снігом мишку, полює на зайців).
А яка шерсть у вовка ? (Густа, тепла, захищає від холоду зимою).
Чим годується вовк взимку? ( годується мишами,полює на звірів:оленів,косуль).
Який висновок можемо зробити? ( Всі звірі на зиму одягають зимове хутро – густе, тепле, воно їх захищає від холоду. Їжу важко знаходити взимку, деякі наближаються до житла людей і роблять шкоду : крадуть курей , качок).
Тяжко живеться взимку звірям, сніг вкрив травичку, ягоди,якими живляться звірі і птахи, та й холодно в зимку.
Діти, а як ми називаємо звірів, що живуть у лісах, полях? (Дикі звірі).
А ті , що живуть біля людей приносять користь людям? ( Домашні тварини).
Яких домашніх тварин ви знаєте? Як піклуєтесь про домашніх тварин взимку ( будуємо теплі сараї,будки,добре годуємо).
Учень. У будку Шарикові настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквинок,листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможемо дружно,малята,
Виживуть взимку птахи і звірята.
Якщо такі великі і сильні звірі бояться зими ,то що говорити про пташок, які залишилися зимувати у нас?
Як ми називаємо цих пташок? (Зимуючі птахи).
Саме про них і піде мова.
II. Основна частина.
Тема нашого уроку: « Зима. Зимуючі птахи».
Дізнаємось , як почуваються взимку птахи, як же допомагати їм пережити цей нелегкий для них час.
Вступна бесіда.
- Слухання музики «Голоси птахів».
Діти ,що ви чуєте? ( Голоси птахів)
Але щось співають вони сумно. Сніжинка знову запрошує нас у мандрівку у пошуках зимуючих пташок.
Діти, погляньте, злий чаклун замурував пташок, помістив їх у сніговий будиночок. Ми повинні допомогти цим пташкам. А визволити їх можна,якщо дізнаємось, що це за пташки, взнаємо про їх будову тіла, чим вони живляться,як допомагають людям.
2.Птахи – одні з найцікавіших, найчарівніших створінь природи, які здавна приваблюють людину своєю можливістю літати,працелюбністю. Вони знищують комах, цим рятують рослини від пошкоджень і вимирання.
Давайте розглянемо пташок.
Чим вкрите тіло пташок? (Тіло вкрите пір`ям).
Так, у всіх пташок тіло вкрите пір`ям, яке захищає їх від холоду.
Що має пташка? (Крила).
Всі пташки мають крила, за допомогою яких вони літають.
А що ще є у пташок? (Дзьоб).
Дзьоб допомагає захоплювати їжу.
Чим живляться птахи? (Комашками, зернятками).
Птахи – санітари лісу. Вони знищують шкідливих комах, допомагають зберігати і сільськогосподарські посіви (ловлять гризунів). Але взимку всі комахи сплять, зернятка під снігом, пташкам немає чого їсти. Зима для птахів – важкий час. Тому багато птахів на зиму відлітають в теплі краї, а ті, що залишилися, пристосувалися відшукувати поживу і взимку, хоча це дуже важко.
Лютує чаклун, доведеться йому відпустити пташок із клітки, бо ми багато про що дізналися про птахів. Та ще потрібно нам назвати зимуючих птахів. Я впевнена, що ми справимося і з цим завданням.
3. Фізхвилинка.
Ми йдемо,ми йдемо,
Вішати годівничку,
Несемо, несемо
Поживу синичкам.
А вони ,а вони
Будуть підлітати,
Крихти,сало і зерно
Будуть ласувати.
4. Давайте відгадаємо, які пташки сидять у клітці.
Загадки: Біла латка,чорна латка, по дереву скаче. (Сорока).
Малинова, сорочка та чорний капелюшок. (Снігур).
Рухливий, меткий, сіренький, жвавий, моторний. (Горобець).
Шубка з сірого пушку,
Скаче жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина,
Хоч маленька та пташина,
Та корисна трудівниця
Називається…(Синиця).
Зверху чорний,з білими плямами на крилах, а знизу білий.
Потилиця червона. Міцний дзьоб –
Він добуває ним з-під кори комах.(Дятел).
Ось і визволили ми наших пташок. Вдячні вони вам за допомогу. Але вони не тільки змерзли, а й голодні.
Як ви можете їм допомогти? (Нагодуємо пташок зернятками,крихтами хліба,шматочками сала,кашкою).
Куди це все покладемо? ( У годівничку).
А де вішаємо годівничку?
Вірш: Що то значить – годівничка?
Це маленький стіл для пташок,
А на ньому різні страви.
Горобці,синички,гави!
Прилітайте на обід!
У їдальні вільний вхід!
5.Творче завдання.
Давайте нагодуємо наших пташок. Накриємо їм стіл. Граємо в гру « Нагодуй пташок». Я називаю різні предмети ,показую їх. Якщо це можна покласти в годівничку і нагодувати цим пташок, ви плескаєте в долоні і несемо цю їжу в годівничку.
Повний стіл різних страв у годівничці.
Давайте разом покличемо птахів до столу.
Всі разом. Горобці,синички,гави!
Прилітайте на обід!
У їдальні вільний вхід!
Заспівали наші пташки, бо ми їх визволили від злого чаклуна, нагодували їх і вони бажають нам віддячити.
6.Інсценування « Розмови птахів».
Дятел. Цинь-цинь-цинь.
Вийди Іванку на двір.
Синичка. Час-час-час.
Вийди, Марійко, до нас!
Снігур. Фью-фью-фью
Хлопчики й дівчатко дякуємо вам!
Горобець. Дбайте,діти, про нас.
На сніданок для пташки
Киньте зерен,киньте кашки.
Ми ж все літо працювали
Сади з черви обчищали,
Ще й співали вам на втіху –
Світ навколо звеселяли.
Як саме віддячать пташки влітку? (Будуть знищувати шкідливих комах, співати нам пісні).
Ось і закінчилась наша подорож по країні - Зима. Час повертатися у клас. А щоб повернутися у клас, ми повинні пограти в гру.
7. Гра «Чи знаєте ви птахів».
Я кидаю м’ячик одному із вас, ви повинні зловити м’яч і назвати пташку, яка зображена на малюнку. Після цього повертаєте м’яч мені. Гра припиняється тоді, коли хтось не зможе назвати птаха. (Гра)
Молодці! Всі правильно назвали пташок.
III. Заключна частина.
1.Підсумок.
Наша мандрівка по країні – Зима закінчилась.
Де ми побували? (У країні –Зима, у зимовому лісі).
Що побачили у лісі? (Чудову зимову природу).
З ким зустрілися? ( З дикими звірами,птахами).
Як живеться взимку тваринам? (Їм холодно,голодно).
Що потрібно тваринам для того, щоб жити? (Повітря, тепло,вода,їжа).
Яких ви знаєте зимуючих птахів?(Снігур,синиця,сорока,горобець…).
Про які пристосування до життя взимку ви дізналися?(Прилітають ближче до житла людей по допомогу).
Як людина повинна допомагати пташкам, звірям зимою? (Підгодовувати їх,вішати годівниці з їжею).
Учень. Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатися не ображати.
Вчитель. Все на землі потрібно берегти:
І птаха, і звіра , оту травинку,
Бо врешті, ти – лише його частинка.
Прошу вас тільки не забувати –
Кожна тварина варта любові,
Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку.
А що ми робили протягом уроку? (Подорожували, розглядали малюнки,грали,слухали музику,відгадували загадки,розповідали вірші,дізналися багато про пташок).
То ж який висновок зробили для себе?
1 учень. Ніколи не зробимо шкоди
Тварині ми в ріднім краю.
Нехай звеселяють природу.
Співають пташки у гаю.
2 учень. Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережемо повсякчас
Пташок,що літають у вирій,
І всіх, хто зимує у нас.
2.Оцінювання учнів на уроці.
- Я дуже дякую всім дітям за гарну працю на уроці, за ваше чуйне ставлення до природи нашого краю,за любов до всього живого на землі.
3.Домашнє завдання.
Продовжуйте далі спостерігати за життям птахів, звірів, їх поведінкою.
Підгодовуйте їх різними стравами.
4.Зняття нервового напруження.
Хвилинка спокою. Слухання музики П.Ч.Чайковського «Пори року».
Немає коментарів:
Дописати коментар